Crime

Examples of Crime
7 Topics

Articles

NCIS: Los Angeles laat zien hoe zonnig misdaad kan zijn

Stel je voor: een misdaadserie waarin je niet naar grauwe kelders en regenachtige steegjes kijkt, maar naar palmbomen, zon en chique villa's in de heuvels van LA. Dat is precies het speelveld van **NCIS: Los Angeles**. Het is de spin-off die ooit begon als de wat flashy neef van de originele NCIS, maar uitgroeide tot een eigen tv-instituut met een heel eigen toon. De serie draait om een elite-unit die zich bezighoudt met undercoveroperaties, terrorisme, spionage en alles wat te groot is voor een doorsnee politiebureau. Denk aan een mix van buddy-cop humor, high-tech gadgets en af en toe explosies waar Michael Bay vrolijk van zou worden. Tegelijkertijd probeert de serie je mee te nemen in de levens van de vaste teamleden, met hun trauma's, geheimen en loyale vriendschappen. Of je nu al jaren meeloopt met Callen en Sam of je je afvraagt of je aan zo'n lange serie moet beginnen: NCIS: Los Angeles is eigenlijk een fascinerende case study in hoe een misdaadprocedural zich kan ontwikkelen, vasthouden aan formule én toch veranderen met de tijd.

Read article

Politieseries op Netflix: welke moet je echt zien?

Stel je voor: je zet “even” een politieserie op voor het slapen, en ineens is het 03.17 uur, je chipszak is leeg en je móet nog één aflevering. Herkenbaar? Dan ben je precies het publiek waar Netflix z’n misdaadhoek voor heeft ingericht. Van rauwe Britse whodunits tot hoogglans Amerikaanse FBI-drama’s en ijskoude Scandinavische thrillers: de keuze is groot, maar lang niet alles is de moeite waard. In Nederland zijn we verwend. We kennen Baantjer, Flikken Maastricht, Penoza en Mocro Maffia, en we hebben dus best wel een mening over wat een goede politieserie is. Netflix gooit daar nog een flinke lading internationale titels overheen, en dan is de vraag: wat kijk je nou eerst, en wat kun je met een gerust hart overslaan? In deze gids duiken we in de wereld van politieseries op Netflix die nu in Nederland te streamen zijn. Geen droge opsomming, maar een eerlijke, persoonlijke tv-gids: welke series knallen, welke zijn prima tussendoortjes en welke alleen als je echt alles al gezien hebt. Pak iets te snacken, we gaan je kijklijst vullen.

Read article

Undercoverdrama's die je vertrouwen slopen - en toch blijf je kijken

Stel je voor: je drinkt al maanden koffie met iemand, je deelt geheimen, je vertrouwt hem bijna meer dan je partner. En dan blijkt hij agent te zijn. Of erger: hij werkt voor de vijand. Dat is precies het ongemakkelijke, verslavende terrein waar undercoverdrama's zich afspelen. In misdaadseries is geweld makkelijk te tonen. Maar echte spanning? Die zit in leugens, loyaliteit en de vraag: wie verraadt wie het eerst? Nederlandse kijkers hebben dat allang door. Van het Brabantse drugsmilieu in *Undercover* tot de kille infiltraties in *Engel des Doods* en internationale toppers als *Narcos* en *Line of Duty* - we smullen van dubbelspel. In deze gids duiken we in de wereld van undercoverdrama's binnen het misdaadgenre. Waarom werken ze zo goed? Welke series doen het slim, en welke trappen in hun eigen valkuilen? En misschien nog belangrijker: waarom blijf je sympathie voelen voor iemand die eigenlijk de hele tijd liegt? Pak er iets te drinken bij, dit is het soort televisie waarbij je je eigen morele kompas even moet parkeren.

Read article

Waarom Britse misdaadseries ons maar niet loslaten

Stel je voor: een mistige straatlantaarn, een regenjas, een inspecteur die meer problemen heeft dan zijn gemiddelde zaak. Voor je het weet is het half twee 's nachts, autoplay tikt de volgende aflevering aan en je denkt: oké, nog eentje dan. Dat is de kracht van Britse misdaadseries. In Nederland zijn we er massaal voor gevallen. Van kneuterig ogende dorpsmoorden in Midsomer Murders tot de rauwe flatgebouwen van Line of Duty en de morele ravijnen in Broadchurch: Britse crime weet precies hoe je spanning opbouwt zonder constant te schreeuwen. Minder knallen, meer onderhuidse onrust. Minder glamour, meer mens. In deze gids duiken we in dat universum van Britse misdaadseries, met een blik op wat er nou zo anders aan is dan de gemiddelde Amerikaanse politieserie, welke titels je echt niet mag missen op Nederlandse zenders en streamers, en waarom die stugge rechercheurs uit Londen, Manchester of een willekeurig kustdorpje ons zo blijven fascineren. Waarschuwing: de kans is groot dat je na het lezen meteen een nieuwe serie wil starten.

Read article

Waarom de FBI-series zo verslavend zijn (maar ook voorspelbaar)

Stel je voor: elke aflevering opent met sirenes, een misdrijf in New York en een team dat in recordtempo een dader moet vinden. Je weet eigenlijk al dat het goed afloopt, maar je blijft tóch kijken. Dat is precies de kracht van de FBI-series van Dick Wolf, de man achter Law & Order en Chicago Fire. In Nederland duiken deze series overal op: op Videoland, op tv bij RTL, in de Netflix-aanbevelingen. Je zet er eentje aan voor “even een aflevering” en voor je het weet is het half twee ’s nachts. Toch is er iets interessants aan de hand met FBI, FBI: Most Wanted en FBI: International. Ze zijn strak gemaakt, lekker vlot, maar ook best wel formulematig. De vraag is dan: waarom werken ze zo goed? En wanneer begint die formule te irriteren? In deze review kijk ik naar hoe de FBI-series scoren op plot, personages, regie en hoe ze passen in het huidige landschap van misdaadseries. Want met concurrentie als Line of Duty, Narcos en onze eigen Penoza moet je als misdaadserie tegenwoordig echt wat laten zien.

Read article

Waarom moordmysteries zo verslavend zijn op tv

Stel je voor: een rustig dorp, een mistige ochtend, een jogger met een hond die opeens stopt. Daar, half verscholen in het struikgewas, ligt een lichaam. Je weet meteen: vanavond ga je te laat naar bed. Nog één aflevering. Of twee. Moordmysteries hebben iets waar je brein geen nee tegen kan zeggen. In Nederland zappen we moeiteloos van een Britse whodunit naar een Scandinavische noir en dan weer naar een Nederlandse politieserie. Of je nou wegzwijmelt bij de degelijkheid van Midsomer Murders, de duisternis van The Bridge of de Amsterdamse sfeer in Penoza, het patroon is herkenbaar: er is een dode, er zijn verdachten, er zijn geheimen. En jij wordt ongevraagd tot amateurrechercheur benoemd. In deze gids duiken we in de wereld van moordmysteries op tv. Waarom werken ze zo goed? Welke series doen het slim, welke leunen een beetje lui op clichés, en wat zegt onze obsessie met dode lichamen op maandagavond eigenlijk over ons? En ja, we gaan het ook hebben over die ene plottwist waardoor je je bijna persoonlijk verraden voelde.

Read article

Waarom we maar niet kunnen stoppen met Nordic Noir

Stel je voor: een eindeloze winter, een stad die voelt alsof hij in zwart-wit is gefilmd, en een rechercheur die meer beschadigd is dan de dader die hij zoekt. Dat is ongeveer het startpunt van Nordic Noir, het Scandinavische misdaadgenre dat Nederlandse kijkers al jaren in zijn greep heeft. Het tempo ligt laag, de stilte is luid, en als er al iemand lacht, is het meestal ongemakkelijk. Toch blijven we kijken. Van *The Killing* tot *The Bridge*, van *Borgen*-politiek met een donker randje tot de Zweedse wouden in *Wallander*: deze series hebben iets wat je niet krijgt in de gemiddelde Amerikaanse politieserie. Minder knallende achtervolgingen, meer zielenknijperij. Minder glamour, meer regen, sneeuw en morele grijstinten. In Nederland is Nordic Noir allang geen niche meer. Het staat bij de NPO, Videoland en Netflix gewoon tussen de grote titels. En eerlijk: als je eenmaal aan die kille Scandinavische sfeer gewend bent, voelt een standaard whodunit ineens een beetje… oppervlakkig. Hoe komt dat? En welke series moet je nou echt gezien hebben als je zegt dat je van crime houdt?

Read article